Dyslexie
“Dyslexie is een stoornis die gekenmerkt wordt door een hardnekkig probleem met het aanleren en het accuraat en/of vlot toepassen van het lezen en/of spellen op woordniveau .”
In veel gevallen wordt dyslexie gediagnosticeerd op de basisschool. Toch wordt dyslexie ook regelmatig onderkend in het voortgezet onderwijs als leerlingen moderne vreemde talen gaan leren en complexere teksten tegenkomen.
Aanwijzingen voor dyslexie zijn het achterblijven van het spellings- en leesniveau ondanks extra instructie en begeleiding.
Dyslectische leerlingen in het vo hebben moeite met bijvoorbeeld:
- Snel en accuraat lezen, als lezen veel aandacht en inspanning vraagt is tekstbegrip vaak moeilijk.
- Snel en accuraat schrijven of aantekeningen maken.
- Spellen, zowel in het Nederlands als in de Moderne vreemde talen.
- Onthouden van de nieuw geleerde woorden ondanks veel inspanning.
- Het afleiden van woordbetekenissen en spellingen.
- Leggen van de relatie tussen spelling, grammatica en betekenis.
- Plannen en gestructureerd uitvoeren van taken.
Dyslexie ondersteuning
De remedial teachers zijn de dyslexiecoördinatoren binnen de school. Zij hebben aan het begin van het schooljaar contact met alle leerlingen met dyslexie. Zij geven de faciliteitenkaarten uit, geven instructie over het de ondersteunende software van Read & Write en verzorgen jaarlijks een voorlichting voor de ouder(s)/verzorger(s) van de leerlingen met dyslexie of TOS
Het uitgangspunt is dat de begeleiding van leerlingen met dyslexie zoveel mogelijk binnen de klas plaatsvindt waarbij de vakdocent met zijn didactiek rekening houdt met de leerlingen met dyslexie. Mocht een leerling toch extra ondersteuning nodig hebben voor een bepaald vak of vaardigheid dan zal deze eerst steunles ontvangen van de vakdocent. Als deze ondersteuning niet voldoende is kan de leerling aangemeld worden voor een periode RT (remedial teaching).
Aanmelding voor RT verloopt altijd via de mentor en/of vakdocent.
Leerlingen met dyslexie krijgen op het Hilfertsheem College een faciliteitenkaart waarop staat van welke faciliteiten ze gebruik mogen maken. Deze kaart is persoonsgebonden en wordt elk schooljaar vernieuwd.
De kaart wordt in overleg met leerling ingevuld. De leerling dient deze kaart tijdens alle toetsen op tafel te leggen.
De faciliteitenkaart kan recht geven op de onderstaande voorzieningen:
- Extra tijd bij toetsen
- Gebruik Read en Write tijdens lessen en toetsen
- Gebruik van Claroread
- Het gebruik van spellingscontrole bij toetsen
- Geen onverwachte leesbeurten tijden de les
- Aangepaste normering bij de talen
- In uitzonderlijke gevallen kan het nodig zijn om mondeling te overhoren i.p.v. schriftelijk
- RT Engels leerjaar 1
Dyscalculie
Dyscalculie is een rekenstoornis. Leerlingen met dyscalculie worden gekenmerkt doordat zij bijzonder slecht zijn in rekenen. Ondanks veel individuele hulp zijn zij niet in staat om zich de basisvaardigheden op het gebied van rekenen eigen te maken. Zo hebben zij grote moeite met de automatisering van bijvoorbeeld de tafels. Dyscalculie vraagt om een hele specifieke aanpak.