Onderwijsconcept

Uitgangspunten van het leren

Leren is presteren en trots mogen zijn op je prestaties. We coachen onze leerlingen vanuit hun kracht. Talenten ontdekken, erkennen en ontwikkelen. Uitblinken mag!
Persoonlijke aandacht voor de ontwikkeling en het leerproces van onze leerlingen. Ons onderwijs speelt in op de verschillen tussen leerlingen wat betreft tempo, niveau en leerstijl. Leerlingen leren en ontwikkelen zich op HC op verschillende manieren; leren vanuit de theorie, leren door te doen en leren vanuit levensechte situaties binnen en buiten de school. Leren door instructie, interactie, samenwerking en zelfstandig werken. Leerlingen leren bij ons zelf verantwoordelijkheid te dragen voor het leren,
het gedrag, de ander en de omgeving. Dat gaat niet vanzelf. We willen onze leerlingen leren hun eigen ontwikkeling te monitoren. In ons lesgeven gebruiken we als pedagogisch principe het didactisch coachen en als didactische principes hanteren we het ADI-model, de Zes rollen van de docent en het 4-taktmodel.

Leerwegen

Leerlingen starten op het Hilfertsheem College in de kansklas, basisklas of een dakpanklas, bb/kb of kb/gt. Na de aanmelding wordt door de plaatsingscommissie goed in kaart gebracht welke onderwijsleerbehoeften de leerling heeft. Onze leerlingen hebben vaak grote achterstanden als ze van de basisschool komen. We vinden het belangrijk om daar meteen goed op in te spelen en de leerling te plaatsen in de juiste klas. Iedere leerling start met een persoonlijk onderwijsperspectiefplan (OPP),
waarin de achterstanden staan vermeld en de ondersteuning die nodig is, wordt beschreven. We monitoren de ontwikkeling van onze leerlingen door het afnemen van de Cito-VAS toetsen in de eerste drie leerjaren. De klassen zijn klein op het Hilfertsheem College. De kansklas heeft maximaal 16 leerlingen en is bedoeld voor leerlingen die tussen een PrO-advies en een BBL-advies in zitten. Zij krijgen extra lessen taal en rekenen en veel extra begeleiding door de mentor. De basis-, basis/kader- en GL/TL-klassen hebben respectievelijk 18, 22 of maximaal 26 leerlingen.

De brugklasperiode is twee jaar en de leerlingen worden ondersteund door de mentor, de leerjaarcoördinator en een klein team van docenten en experts op het gebied van RT, NT2 of sociaal-emotionele begeleiding. Tijdens deze periode besteden we ook veel aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen in en buiten de klas. Leerlingen krijgen klassikaal spelles, waarbij positieve groepsvorming en weerbaarheid centraal staan.


Burgerschap

Hilfertsheem College brengt op allerlei manieren de samenleving in de school en de school in de samenleving.
Wij willen onze leerlingen opleiden tot weerbare mensen, die kunnen leven in de maatschappij van nu, maar ook in de maatschappij van de toekomst. Dat vereist van hen een kritische, zelfbewuste houding: weten waar voor te staan en opkomen voor jezelf. Maar ook: oog hebben voor de medemens en opkomen voor anderen. Er voor elkaar zijn als het nodig is. Hierbij is het ontwikkelen van duidelijke waarden- en normenpatronen heel belangrijk. Wij stimuleren daarom sterk dat onze leerlingen concreet aan de slag gaan met vragen als: Wie ben ik? Wat vind ik? Wie wil ik zijn?

Leergebieden

In de onderbouw geven we veel aandacht aan de samenhang tussen de verschillende vakken. We doen dat in
‘leergebieden’. Wij werken met de volgende vier leergebieden: mens en maatschappij, waarin aardrijkskunde,
geschiedenis, economie en godsdienst samengaan; mens en gezondheid, waarin biologie en verzorging zijn opgegaan; mens en techniek (natuurkunde, scheikunde en techniek) en beeldende vorming (handvaardigheid en tekenen).

Taal en rekenen

Sinds het schooljaar 2013-2014 is er een verplichte taal en rekentoets, waarbij onze leerlingen het niveau 2 F
moeten halen. Voor Nederlands moeten de leerlingen minimaal een 5 halen. Rekenen telt voor het vmbo niet
mee in de zak/slaagregeling. Het cijfer voor de rekentoets wordt echter wel weergegeven op de cijferlijst bij
het diploma. We besteden als school veel aandacht aan de basisvaardigheden taal en rekenen.

Gezonde school

Sinds mei 2015 zijn we in het bezit van het vignet ‘Gezonde School’ en we hebben al een paar jaar op rij het
predicaat ‘De Gezonde Schoolkantine’ en de daarbij behorende Gouden Kantineschaal. We hebben inmiddels
vijf themacertificaten Gezonde School:

  1. Voeding
  2. Bewegen en sport
  3. Roken, alcohol en drugspreventie
  4. Relaties en seksualiteit
  5. Welbevinden