Aandacht voor jou
Op Hilfertsheem College ben je écht welkom. We zoeken naar jouw kansen en mogelijkheden en gaan daarmee aan de slag. We hebben op school duidelijke regels en afspraken, die voor iedereen gelden. Daardoor weet je waar je aan toe bent en vind je in ons nieuwe schoolgebouw snel je weg. Goede begeleiding en betrokkenheid vinden we belangrijk. De klassen zijn klein, waardoor je de aandacht krijgt die nodig is om stappen te zetten. Docenten en medewerkers staan voor je klaar. Met hen hebben jij en je ouders veel contact. Jouw mentor speelt een heel belangrijke rol. Die leert jou écht goed kennen, maakt tijd voor je, motiveert je waar mogelijk en stuurt bij waar nodig.
Onderwijs dat bij je past
Op Hilfertsheem College volg je in een veilige, inspirerende en fijne omgeving onderwijs dat bij je past. Leerlingen met een mavo- of vmbo-advies, met of zonder leerwegondersteuning, kunnen bij ons terecht. We leggen een goede basis voor jouw toekomst met de basisberoepsgerichte leerweg, de kaderberoepsgerichte leerweg, de gemengde leerweg of de theoretische leerweg (mavo). Daarnaast kun je ook nog extra vakken kiezen. In het eerste jaar zoeken we naar een combinatie van de vakken die jou aanspreken. Na het tweede leerjaar volgt een advies over het vervolg. Samen met jou en jouw ouders kiezen we welke leerweg en welk diploma het beste bij je past. In de bovenbouw kies je uit verschillende profielen. Zo volg jij de vakken die je leuk vindt, waar je goed in bent en waar je in de toekomst mee aan de slag wil gaan.
Meer dan leren alleen
Je zit natuurlijk op school om te leren. Dat is belangrijk, maar er is bij ons ook veel aandacht voor jouw persoonlijke ontwikkeling. Je leert in leuke, uitdagende projecten om zelfstandig te werken en verantwoordelijkheid te nemen. Ook mediawijsheid vinden we belangrijk. Door jouw laptop of tablet goed te gebruiken, leer je namelijk nét dat beetje meer. Leren op het Hilfertsheem doe je in de klas, maar ook daarbuiten. Dat noemen we ‘Levensecht Leren’. Er zijn binnen en buiten de school verschillende projecten. Je komt in contact met vervolgopleidingen en het bedrijfsleven. Ook maak je kennis met onder meer techniek, verzorging, andere culturen en eigen ondernemerschap.
We zijn trots op onze leerlingen en op wat zij bereiken. Door jou gerichte aandacht te geven en kansen te bieden, haal jij het beste uit jezelf. Als leerling én als persoon. Op het moment dat jij het Hilfertsheem College met een diploma op zak verlaat, ben je daardoor helemaal klaar voor de volgende stap. Daarom zeggen we: ‘Hilfertsheem College biedt onderwijs waarmee je verder komt!’
Wij willen dat onze leerlingen zich verantwoordelijk voelen voor zichzelf, de ander en de omgeving. Dat betekent dat alle leerlingen taken moeten doen voor een ander en de school. Dit wordt beoordeeld en afgetekend. Je moet dan denken aan milieudienst, stages, leerlingenraad en nog veel meer.
In leerjaar 1, 2, 3 en 4 krijgen alle leerlingen een uur extra voor taal en rekenen. De vakgroepen Nederlands en wiskunde zijn verantwoordelijk voor de invulling van het programma. Voor leerlingen die extra begeleiding nodig hebben zijn er mogelijkheden voor Remedial Teaching. In het eindexamenjaar moeten de leerlingen voor Nederlands minimaal een 5.0 halen.
Onze school heeft het vignet Gezonde School behaald. Met het vignet Gezonde School laten wij zien dat onze school voldoet aan de kwaliteitscriteria die zijn opgesteld door deskundigen. Wij zijn trots op dit behaalde resultaat!
Uitgangspunten van het leren
- Leren is presteren en trots mogen zijn op je prestaties.
- We coachen onze leerlingen vanuit hun kracht. Talenten ontdekken, erkennen en ontwikkelen. Uitblinken mag!
- Persoonlijke aandacht voor de ontwikkeling en het leerproces van onze leerlingen.
- Ons onderwijs speelt in op de verschillen tussen leerlingen wat betreft tempo, niveau en leerstijl. Leerlingen leren en ontwikkelen zich op HC op verschillende manieren; leren vanuit de theorie, leren door te doen en leren vanuit levensechte situaties binnen en buiten de school. Leren door instructie, interactie, samenwerking en zelfstandig werken.
- Leerlingen leren bij ons zelf verantwoordelijkheid te dragen voor het leren, het gedrag, de ander en de omgeving. Dat gaat niet vanzelf. We willen onze leerlingen leren hun eigen ontwikkeling te monitoren.
In ons lesgeven gebruiken we als pedagogisch principe Coachen op kracht en als didactische principes hanteren we het ADI model, de vijf rollen van een leraar en het 4-taktmodel.
Wij geven oprechte aandacht. Wij bieden elke leerling een luisterend oor en doen moeite om hem of haar op weg te helpen.
Wij zijn duidelijk. We spreken vooraf verwachtingen uit, maken concrete afspraken en omarmen open feedback.
Op school is er ruimte om jezelf te zijn. We staan open voor elkaars verschillen. Fouten maken mag: als je er maar van leert.
We bieden uitdagend onderwijs. Elke leerling brengen we een stapje verder door te activeren, stimuleren en differentiëren.